Są środki na renowację i konserwację XIX-wiecznego obrazu

XIX-wieczny obraz Św. Katarzyny Sieneńskiej zdobiący najstarszy z kościołów w Będzinie odzyska dawny wygląd. – Na dzisiejszej sesji wraz z innymi Radnymi Rady Powiatu Będzińskiego przegłosowaliśmy uchwałę dotyczącą przekazania dotacji na konserwację i restaurację XIX-wiecznego obrazu przedstawiającego św. Katarzynę ze Sieny. Nie ukrywam, że jestem z tego powodu szczęśliwa ponieważ ta Święta to moja Patronka. – mówi radna Katarzyna Maciejewska. Konserwacji poddana zostanie również oryginalna rama obrazu. Obraz stanowi integralne wyposażenie kościoła św. Trójcy, wpisanego wraz z nim do rejestru zabytków. – Za niedługo bo 29 kwietnia, przypadnie liturgiczne wspomnienie tej niezwykłej kobiety, która otrzymała tytuł doktora Kościoła, patronki Europy oraz głównej patronki III Zakonu św. Dominika. – dodaje radna K.Maciejewska. – Gdy Sienę nawiedziła dżuma, odważna i pełna empatii dla ludzi będących w potrzebie, Katarzyna oddała się posłudze zarażonym z heroicznym oddaniem. Także podczas licznych konfliktów na terenie Italii i w samym Kościele była orędowniczką pokoju i mediatorem. – opowiada radna Katarzyna Maciejewska. A jaka jest historia obrazu z jej wizerunkiem w będzińskim kościele? W 1889 r. ks. Leopold Dobrzański postanowił zburzyć małą kaplicę od północnej strony pw. Matki Bożej Częstochowskiej, ufundowaną kiedyś przez Mieroszewskich. Na jej miejsce postawił nową, murowaną z cegły, o wymiarach takich jak kaplica południowa. W ten sposób powstały dwie bliźniacze kaplice, a kościół otrzymał kształt krzyża. Księdzu Leopoldowi w rozbudowie i ozdabianiu kościoła pomagali parafianie. Wystawione zostały dwa ołtarzyki, które zostały postawione w prezbiterium, tuż przy balustradzie, po prawej i lewej stronie. Mają one swoich fundatorów. Jeden z małych ołtarzy z obrazem św. Katarzyny Sieneńskiej (1893 r.), ufundowały Katarzyna Stanek i Katarzyna Kawka. W zwieńczeniu nastawy ołtarza św. Katarzyny Sieneńskiej widnieją złocone symbole franciszkańskie: dwie skrzyżowane ręce: goła – Pana Jezusa, w habicie – św. Franciszka z Asyżu. Szczyty nadstawy zdobi główka aniołka. Obraz najprawdopodobniej jest kopią obrazu jakiegoś znanego malarza, prawdopodobnie włoskiego lub hiszpańskiego. Autorem będzińskiego obrazu jest malarz Leon Biedroński, urodzony w Warszawie. W bardzo młodym wieku ukończył Szkołę Sztuk Pięknych. W roku 1858 wyjechał do Włoch, gdzie początkowo kształcąc się, a następnie samodzielnie tworząc, mieszkał kilka lat. W Rzymie malował dużo kopii stając się znakomitym kopistą i malarzem. Powrócił do kraju w 1867 r. do Warszawy oddając się przeważnie twórczości o tematyce religijnej. Zdobił wiele kościołów. Malował portrety i kopie. Zmarł w Warszawie w 1911 r. Foto na: https://www.facebook.com/katarzyna.anna.maciejewska/

Podziel się na:
  • Print
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Dodaj do ulubionych
  • Twitter